Papierosy bez logo mniejszą pokusą dla palacza

W jaki sposób zniechęcić palaczy do sięgania po papierosy? Pewnie myślisz, że próbowano już wszystkiego – nie pomogła wysoka akcyza, drukowanie ostrzeżeń o szkodliwości palenia na paczkach papierosów, kosztowne kampanie społeczne, zakaz palenia w miejscach publicznych. Tymczasem rozwiązanie może być dużo prostsze, a dotyczy… estetyki. Belgijscy naukowcy potwierdzili zależność pomiędzy wizualną atrakcyjnością opakowań papierosów a chęcią ich zakupu.

Z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Antwerpskim wynika, że sprzedaż papierosów mogłaby znacznie spaść, gdyby papierosy wszystkich marek były pakowane w identyczne, białe paczki, różniące się miedzy sobą jedynie nazwą. Takie „generyczne opakowania” musiałyby być pozbawione logo – nazwa marki papierosów widniałaby co prawda na każdej paczce, ale byłaby napisana przy użyciu standardowej czcionki, identycznej dla wszystkich marek.

Wyniki podobnych badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii i we Francji potwierdziły wnioski belgijskich naukowców – opakowania generyczne, kojarzone z niską jakością produktu, nie zachęcają do zakupu papierosów. Po białe paczki bez logo nie sięgnęliby zwłaszcza młodzi i okazjonalni palacze.

European Cancer Leagues (ECL), ogólnoeuropejska organizacja zrzeszająca narodowe i regionalne ligi walki z rakiem, przedstawiła powyższe wyniki badań Komisji Europejskiej w nadziei, że ta wyda nakaz pakowania papierosów w białe opakowania pozbawione logo.

Bez względu na to, czy palisz, rzuciłeś czy jesteś przeciwnikiem palenia, wypowiedz się! Czy opakowanie ma znaczenie? Nie kupiłbyś papierosów bez logo?

Dodaj komentarz